Een nieuw Blauwhoed vraagt om een nieuw kantoor

Begin augustus stortte Blauwhoed zich vol in een grote restyling. Een nieuwe uitstraling voor een vernieuwde organisatie. Na twee maanden werken in de kantine, nam het Blauwhoed-team begin oktober haar intrek op twee totaal vernieuwde werkvloeren. Nu het stof is neergedaald en de medewerkers gewend zijn aan hun plekken, maken we de balans op. We spreken met Ronald van Noord, financieel directeur bij Blauwhoed, en Jane Stroink interieur designer bij Tarzan projecten.

Wat heeft de doorslag gegeven om met de verbouwing te starten?
Ronald: “De afgelopen jaren is Blauwhoed als organisatie behoorlijk veranderd. Van een cultuur met veel hokjes en hiërarchie, zijn we getransformeerd naar een heel nieuwe organisatie met een platte organisatiestructuur. Een flexibel team met veertig professionals. Veelal nieuwe medewerkers die qua competenties op elkaar aansluiten en elkaar versterken. De verbouwing was het laatste puzzelstukje in het verhaal. Bij een andere organisatie hoort een andere werkomgeving. We wilden de open cultuur en korte communicatielijnen op een fysieke wijze ondersteunen.”
Bij een andere organisatie hoort een andere werkomgeving”- Ronald van Noord

Hoe is de keuze gemaakt om samen met Jane Stroink, eigenaar van en interieur designer bij Tarzan projecten, de verbouwing van het kantoor op te pakken?
Ronald: “Jane is heel toegewijd. Heel betrokken. Ze is hier vanaf het moment dat de opdracht gegund werd bijna dagelijks aanwezig geweest. Zo heeft ze heel veel input verzameld en heeft ze onze mensen echt leren kennen. Uiteindelijk heeft ze dat vertaald naar de nieuwe werkruimte.”

Wat dacht je toen je door het oude kantoor liep?
Jane: “Toen ik het oude kantoor binnenliep zag ik direct dat alles een heel chique uitstraling had. Dure spullen, leren banken, mooie merken. Maar gedateerd. Toch gaf dat goede hoop. Ik dacht direct: ‘deze mensen hebben smaak’.”

Hoe ben je te werk gegaan?
Jane: “Het begon met een plan van wensen waarin de directie aangaf wat ze wilde. Zoveel vergaderruimtes, zoveel werkplekken. Er was eerder via Innvire al een WPA-onderzoek (work & people analytics) uitgevoerd naar de behoeften van de werknemers. Op basis hiervan ben ik aan de slag gegaan met een Voorlopig Ontwerp. Ook heb ik één op één interviews gehouden met medewerkers om het bedrijf van binnenuit te leren kennen, door de hele organisatie heen. Wat willen de Blauwhoeders écht? De vraag achter de vraag. Achterhalen wat de ziel van Blauwhoed is. Wat me daaruit opviel was dat innovatie en samenwerking omarmd worden en ik voelde heel veel positiviteit.”

Met welke visie zijn jullie aan het project begonnen? Wat wilden jullie laten zien met de restyling?
Jane: “Ik ben erg geïnteresseerd in neuromarketing. Wat gebeurt er onderbewust bij mensen wanneer ze iets zien. Dat heb ik in de restyling toegepast. Een doordachte werkomgeving verhoogt resultaten. Dat gaat soms om heel kleine dingen. Ik heb het ook vaak over ‘het kantoor als thuisbasis’. Je brengt er enorm veel tijd door. Acht uur per dag. Het is in wezen een soort tweede thuis. Net als in huis moet je je op je gemak voelen op kantoor. Je moet soms kunnen ontspannen met elkaar. Je moet trots zijn als je gasten ontvangt. Daarmee creëer je een heel positieve energie. Wanneer je nu de lift uitstapt, zie je dan ook eerst een bank met kussens staan. Als je verder de werkvloer op loopt, kom je een groot keukenblok tegen. Dit geeft direct een huiselijk gevoel.”
Ronald: “Werk en thuis raken steeds meer met elkaar verweven. Dus waarom zou een werkomgeving per definitie zakelijk en ongezellig moeten zijn? In ons nieuwe interieur is werk en huiselijkheid nu veel meer vermengd. ”
Net als in huis moet je je op je gemak voelen op kantoor”- Jane Stroink

Hoe is de samenwerking bevallen?
Jane: “De leiding van Ronald was waanzinnig fijn. Dankzij hem heb ik me kunnen focussen op de fijnere zaken van de restyling. Hij heeft heel veel vertrouwen getoond. Ook kritiek op de juiste momenten.”
Ronald: “Eén van de slogans van Jane is ‘eerst geloven, dan zien’. We waren misschien aanvankelijk wat sceptisch, maar gaandeweg begonnen we het zelf ook te zien. Met name in de afwerking en in de details heeft Jane ons verrast.”
Jane: “Ik voelde binnen het hele bedrijf veel positiviteit. Blauwhoed is natuurlijk een ontwikkelaar; men weet hoe een project geleid dient te worden. Dat merkte ik heel sterk in de manier waarop mensen interesse toonden en vragen stelden. Én in de kritische blik die ze op de zaken hadden.”

Als je één element moet opnoemen waar je het meest trots op bent, welke zou dat zijn?
Jane: “Ik ga voor de 3d-printer. Daar zit de toekomst in. Hiermee laat je ook zien dat je met de toekomst bezig bent.”
Ronald: “Dat is inderdaad een fraai element. Het zou mooi zijn als we kopers een miniatuur van hun eigen woning kunnen overhandigen.”
Jane: “Daarnaast ben ik heel erg trots op de compositie van kleuren. We hebben 28 verschillende kleuren blauw en groen gebruikt; mooie kleuren die je terug ziet in de natuur rondom het gebouw. Toch vormen al die ton-sur-ton kleuren een heel fijne en rustgevende eenheid.”
Ronald: “IT-technisch was het bij Blauwhoed al langer mogelijk om flexibel te werken. Elke medewerker heeft een laptop. Alle documenten slaan we op in the cloud, zodat deze altijd bereikbaar zijn, op welke locatie je ook werkt. Nu is ons interieur ook optimaal flexibel dankzij Jane. De tafels zijn verstelbaar én verrijdbaar. We hebben flexplekken. De vergaderruimten zijn op veel manieren in te zetten. Daarnaast ben ik blij dat we een healthy environment hebben gecreëerd; we hebben een green wall – een muur met groene beplanting -, bomen op de werkvloer en dagelijks vers fruit in de keukens. Dit zijn quick wins, maar ze hebben een grote invloed op de werkomgeving. We verwachten veel van onze medewerkers. Nu kunnen we hen optimaal faciliteren om hun werk te doen.”